Rezultat: Actualizarea Planului de Mobilitate Urbană Durabilă în regiunea București – Ilfov și a modelului de transport.
Beneficiarii finanțării sunt PMB și TPBI – partener.
Beneficiul adus transportului public: Îmbunătățirea capacității administrative la nivelul regiunii București – Ilfov prin dezvoltarea capacității de planificare strategică
Valoarea totală a proiectului este de 4.424.315,00 (lei cu TVA), din care 3.907.568,70 (lei cu TVA) finanțare nerambursabilă și 516.746,30 (lei cu TVA) contribuție proprie.
Proiect finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență, Componenta 10 – Fondul Local, Runda 1.
Rezultatul acestui proiect: Achiziția unui număr de 22 troleibuze cu autonomie de minim 20 km.
Beneficiarul finanțării este PMB.
Beneficiul adus transportului public: Modernizarea flotei de transport public.
Valoarea proiectului este de 85.085.000,00 (lei cu TVA), din care 65.752.681,12 (lei cu TVA) finanțare nerambursabilă și 19.332.318,88 (lei cu TVA) contribuție proprie.
Proiect finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență, Componenta 10 – Fondul Local, Runda 1 (parteneriat PMB și Sectorul 1, Sectorul 2, Sectorul 4, Sectorul 5, Sectorul 6).
Rezultatul acestui proiect: Modernizarea a aprox. 85 intersecții, achiziția a 6 buc concentratoare fibră optică.
Beneficiarii finanțării sunt PMBși sectoarele 1, 2, 4, 5, și 6 ale Municipiului București
Beneficiul adus transportului public: Prioritizarea transportului public
Valoarea proiectului este de 50.705.088,42 (lei cu TVA), din care 67.367.149,50 (lei cu TVA) finanțare nerambursabilă care include și achiziția a 220 statii (440 puncte) de reîncărcare mașini electrice în valoare de 32.219.071,50 (lei cu TVA) și 15.557.010,42 (lei cu TVA) contribuție proprie.
Proiect finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență, Componenta 10 – Fondul Local, Runda 2.
Rezultatul acestui proiect: Etapa II: modernizarea Centrului de trafic, software și hardware, iar Etapa III: modernizarea a aproximativ 185 intersecții aflate în actualul sistem BTMS.
Beneficiarul finanțării este PMB.
Beneficiul adus transportului public: Prioritizarea transportului public
Valoarea proiectului este de 77.032.870,95 (lei cu TVA), din care 5.858.013,00 (lei cu TVA) finanțare nerambursabilă.
Proiect finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență, Componenta 10 – Fondul Local, Runda 2 (parteneriat între Primaria Municipiului București și comuna Snagov, județul Ilfov.
Rezultatul acestui proiect: Proiectul vizează achiziția a 60 microbuze electrice.
Beneficiarii finanțării sunt PMB șiPrimăria Comunei Snagov.
Beneficiile acestui proiect: Modernizarea transportului public prin achiziția de vehicule nepoluante.
Valoarea proiectului este de 105.444.234,00 (lei cu TVA), din care 10.251.522,75 (lei cu TVA) finanțare nerambursabilă aprobată ce reprezintă achiziția a 7 microbuze electrice și 2.050.304,55 (lei cu TVA) contribuție proprie.
Proiect finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență, Componenta 10 – Fondul Local, Runda 1 (parteneriat cu 21 UAT-uri din Ilfov și Consiliul Județean Ilfov).
Rezultatul acestui proiect: Dotarea a 152 stații de transport public cu panouri digitale de informare a călătorilor.
Beneficiarii finanțării sunt Consiliul Județean Ilfov și 21 UAT.
Beneficiul adus transportului public: Creșterea atractivității transportului public prin afișarea în timp real a programului de circulație.
Valoarea proiectului este de 20.401.145,78 (lei cu TVA), din care 24.523.393,43 (lei cu TVA) finanțare nerambursabilă care include și achiziția a 30 stații reîncărcare mașini electrice în valoare de 4.393.509,75 (lei cu TVA) și 271.262,09 (lei cu TVA) contribuție proprie.
Proiect finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență, Componenta 10 – Fondul Local, Runda 1 (parteneriat PMB și sectoarele 2, 3, 4, 5 și 6 ale Municipiului București).
Rezultatul acestui proiect: Digitalizarea serviciilor de informare a călătorilor în stații; integrarea și interoperabilitatea la nivelul sistemului de transport public între servicii și operatori.
Beneficiarii finanțării sunt: PMB și sectoarele 2, 3, 4, 5 și 6 ale Municipiului București
Beneficiul adus transportului public: Creșterea atractivității transportului public prin afișarea în timp real a programului de circulație.
Valoarea proiectului este 62.960.406,03 (lei cu TVA), din care 33.293.852,86 (lei cu TVA) finanțare nerambursabilă și 29.666.553,17 (lei cu TVA) contribuție proprie.
Proiect finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență, Componenta 11 – Turism și Cultură
Rezultatul acestui proiect: dezvoltarea rețelei VELO în județele Giurgiu, Ilfov, Constanța și Călărași. Lungimea acestei rețele este de aproximativ 693 km. Beneficiarii finanțării sunt Consiliul Județean Ilfov, Consiliul Județean Giurgiu, Consiliul Județean Constanța, Consiliul Județean Călărași.
Beneficiul adus transportului public: dezvoltarea rețelei VELO în Județul Ilfov.
Valoarea proiectului este de 282.895.247,25 (lei fără TVA).
Total buget proiecte APROBATE PMB/ CJ IF/ UAT: 742.698.404,41 (lei cu TVA), din care 547.599.525,59 (lei cu TVA) finanțare nerambursabilă obținută.
II. Proiecte depuse spre finanțare aflate în curs de evaluare
Proiect depus spre finanțare prin Planul Național de Redresare și Reziliență, Componenta 10 – Fondul Local, Runda 2.
Rezultatul acestui proiect: Înlocuirea parțială a parcului de troleibuze care tranzitează linia 69, prin achiziția a 8 troleibuze.
Beneficiarul finanțării este PMB.
Beneficiile acestui proiect: modernizarea transportului public prin achiziția de vehicule nepoluante.
Valoarea proiectului este de 27.649.821,36 (lei cu TVA), din care 23.910.065,86 (lei cu TVA) finanțare nerambursabilă și 3.739.755,50 (lei cu TVA) contribuție proprie.
Proiect depus spre finanțare prin Planul Național de Redresare și Reziliență, Componenta 10 – Fondul Local, Runda 2.
Rezultatul acestui proiect: Achiziția unui număr de 46 de tramvaie din gama de minimum 27m unidirecționale și bidirecționale.
Beneficiarul finanțării este PMB.
Beneficiile acestui proiect: modernizarea transportului public prin achiziția de vehicule nepoluante.
Valoarea proiectului este de 835.118.333,28 (lei cu TVA), din care 538.937.196,00 (lei cu TVA) finanțare nerambursabilă și 296.181.137,28 (lei cu TVA) contribuție proprie.
Proiect depus spre finanțare prin Planul Național de Redresare și Reziliență, Componenta 10 – Fondul Local, Runda 2.
Rezultatul acestui proiect: Achiziția a 65 autobuze electrice din gama de 10 m, 65 de stații de încărcare lentă (în spațiile de garare) și prin 22 de stații de încărcare rapidă la capetele traseelor.
Beneficiarul finanțării este PMB.
Beneficiile acestui proiect: modernizarea transportului public prin achiziția de vehicule nepoluante.
Valoarea proiectului este de 218.943.235,88 (lei cu TVA), din care 185.054.630,67 (lei cu TVA) finanțare nerambursabilă și 33.888.605,21 (lei cu TVA) contribuție proprie.
Proiect depus spre finanțare prin Planul Național de Redresare și Reziliență, Componenta 10 – Fondul Local, Runda 2.
Rezultatul acestui proiect: Achiziția a 70 autobuze electrice din gama de 10 m, 70 de stații de încărcare lentă (în spațiile de garare) și prin 24 de stații de încărcare rapidă la capetele traseelor.
Beneficiarul finanțării este PMB.
Beneficiile acestui proiect: modernizarea transportului public prin achiziția de vehicule nepoluante.
Valoarea proiectului este de 235.785.023,25 (lei cu TVA), din care 199.289.602,26 (lei cu TVA) finanțare nerambursabilă și 36.495.420,99 (lei cu TVA) contribuție proprie.
Proiectul a fost depus prin Programul Operațional Infrastructură Mare 2014-2020 (POIM 2014-2020).
Rezultatul acestui proiect: Execuția unor centrale electrice fotovoltaice cu puterile instalate de 860 kWp.
Beneficiarul finanțării este PMB.
Beneficiile acestui proiect: reducerea semnificativă a cheltuielilor privind energia electrică, reducerea emisiilor de carbon și independența energetică.
Valoarea proiectului este de 6.956.070,48 (lei cu TVA), din care 4.894.672,38 (lei cu TVA) finanțare nerambursabilă și 2.061.398,10 (lei cu TVA) contribuție proprie.
Proiectul a fost depus prin Administrația Fondului de Mediu.
Rezultatul acestui proiect: Achiziția stațiilor de reîncărcare pentru autovehicule electrice. Beneficiarul finanțării este PMB.
Beneficiile acestui proiect: modernizarea transportului public prin achiziția de vehicule nepoluante.
Valoarea proiectului este de 11.522.269,22 (lei cu TVA), din care 9.955.754,60 (lei cu TVA) finanțare nerambursabilă și 1.566.514,62 (lei cu TVA) contribuție proprie.
Proiectul a fost depus prin Programul Operațional Capacitate Administrativă (AM POCA).
Rezultatul acestui proiect: Studiu de trafic la nivelul regiunii București – Ilfov și Strategia de dezvoltare a serviciului public de transport călători.
Beneficiarii finanțării sunt Consiliul Județean Ilfov și T.P.B.I..
Beneficiul adus transportului public: Îmbunătățirea capacității administrative la nivelul regiunii București – Ilfov prin dezvoltarea capacității de planificare strategică.
Valoarea proiectului este de 3.733.115,75 (lei cu TVA), din care 3.658.453,44 (lei cu TVA) finanțare nerambursabilă și 74.662,31 (lei cu TVA) contribuție proprie.
Proiectul a fost depus prin Planul Național de Redresare și Reziliență, Componenta 10 – Fondul Local, Runda 2 (parteneriat între Consiliul Județean Ilfov și 13 UAT-uri din județul Ilfov).
Rezultatul acestui proiect: digitalizarea serviciilor de informare a călătorilor în stații; integrarea și interoperabilitatea la nivelul sistemului de transport public între servicii și operatori.
Beneficiarii finanțării sunt Consiliul Județean Ilfov și UAT-uri.
Beneficiul adus transportului public: Creșterea atractivității transportului public prin afișarea în timp real a programului de circulație.
Valoarea proiectului este de 9.776.792,07 (lei cu TVA), din care 11.496.431,88 (lei cu TVA) finanțare nerambursabilă care include și achiziția a 13 stații reîncărcare mașini electrice în valoare de 1.903.854,23 (lei cu TVA) și 184.214,41 (lei cu TVA) contribuție proprie.
Proiectul a fost depus prin Planul Național de Redresare și Reziliență, Componenta 10 – Fondul Local, Runda 2.
Rezultatul acestui proiect: achiziția de 8 autobuze electrice din gama de 10 m, alimentarea acestora asigurându-se prin 8 de stații de încărcare lentă și prin 2 stații de încărcare rapidă amplasate la capetele traseelor.
Beneficiarul finanțării este Orașul Buftea.
Beneficiul adus transportului public: modernizarea transportului public prin achiziția de vehicule nepoluante.
Valoarea proiectului este de 26.946.859,80 (lei cu TVA), din care 22.775.954,54 (lei cu TVA) finanțare nerambursabilă și 4.170.905,26 (lei cu TVA) contribuție proprie.
Proiectul a fost depus prin Planul Național de Redresare și Reziliență, Componenta 10 – Fondul Local, Runda 2 (parteneriat cu 4 UAT-uri din Ilfov și Consiliul Județean Ilfov).
Rezultatul acestui proiect: introducerea în sistemul BTMS a 17 intersecții semaforizate și 7 treceri de pietoni semaforizate pe teritoriul localităților Voluntari, Afumați, Chitila, Pantelimon, Popești-Leordeni.
Beneficiarii finanțării sunt Consiliul Județean Ilfov și 5 UAT-uri din Județul Ilfov.
Beneficiul adus transportului public: optimizarea transportului public prin prioritizarea acestuia.
Valoarea proiectului este de 16.988.237,70 (lei cu TVA).
Total buget proiecte DEPUSEPMB/ CJ IF/ UAT: 1.393.419.758,79 (lei cu TVA).
Proiecte pregătite în cadrul TPBI
Nr. Crt.
Denumire Proiect (conf. Cerere de Finanțare)
Stadiul
Rezultate
Beneficiar finanțare
Buget Total
Buget Aprobat (lei cu TVA)
Sursa de Finanțare
Obs.
Finanțare Obținută
Contribuție Proprie
I. Proiecte APROBATE – Municipiul București/ Consiliul Județean Ilfov/ UAT
1.
MOBILITATE 2.0 – Planificare strategică și administrație publică digitalizată la nivelul regiunii București – Ilfov
Contract de finanțare semnat
Actualizarea Planului de Mobilitate Urbană Durabilă în regiunea București – Ilfov și a modelului de transport
PMB, TPBI-partener
4,424,315.00
3,907,568.70
516,746.30
POCA 2014 – 2020
2.
Înnoirea parcului de vehicule destinate transportului public prin achiziția unui număr 22 de troleibuze cu emisii zero sau cu baterii
Contract de finanțare semnat
Achiziția unui număr de 22 troleibuze cu autonomie de minim 20 km.
PMB
85,085,000.00
65,752,681.12
19,332,318.88
PNRR, Runda 1, C10 – Fondul Local
Bugetul total a proiectului a fost modificat conform HOTĂRÂRII nr. 42 din 02/03/2023
3.
Modernizarea și extinderea sistemului de semaforizare inteligentă în intersecții și prioritizarea vehiculelor cu destinație specială – transport public, salvare, pompieri și poliție – în vederea creșterii siguranței rutiere și reducerii poluării
Contract de finanțare semnat
Modernizarea a aprox. 85 intersecții, achiziția a 6 buc concentratoare fibră optică
PMB și 5 din sectoarele Municipiului București
50,705,088.42
67,367,149.50
15,557,010.42
PNRR, Runda 1, C10 – Fondul Local
Finanțarea obținută include și achiziția a 220 stații (440 puncte) de reîncărcare mașini electrice în valoare de 32.219.071,50
4.
Modernizarea și extinderea sistemului de semaforizare inteligentă (Managementul Traficului București-Ilfov) și prioritizarea vehiculelor de transport public, în vederea creșterii siguranței rutiere, fluidizării traficului și reducerii poluării – Etapa II și III
Contract de finanțare semnat
Etapa II: modernizarea Centrului de trafic, software și hardware. Etapa III: modernizarea a aproximativ 185 intersecții aflate în actualul sistem BTMS.
PMB
77,032,870.95
5,858,013.00
71,174,857.95
PNRR, Runda 2, C10 – Fondul Local
5.
Achiziționarea de vehicule nepoluante pentru transportul public Metropolitan București – Ilfov – microbuze electrice
Contract de finanțare semnat
Proiectul vizează achiziția a 60 microbuze electrice
PMB și Primăria Snagov
105,444,234.00
10,251,522.75
2,050,304.55
PNRR, Runda 2, C10 – Fondul Local
Bugetul total initial reprezintă suma pentru 60 de vehicule. Bugetul total estimativ pentru 7 microbuze este de 12.301.827,30
6.
Sistem ITS integrat Smart&Green Mobility pentru regiunea București Ilfov – Informarea călătorilor în stațiile de transport public
Contract de finanțare semnat
Dotarea a aprox.152 stații de transport public cu panouri digitale de informare a călătorilor
Consiliul Județean Ilfov și 21 UAT-uri
20,401,145.78
24,523,393.43
271,262.09
PNRR, Runda 1, C10 – Fondul Local
Finanțarea obținută include și achiziția a și 30 stații (60 puncte) de reîncărcare mașini electrice în valoare de 4.393.509,75
7.
Sistem ITS integrat Smart&Green Mobility pentru regiunea București Ilfov – Informarea călătorilor în stațiile de transport public
Contract de finanțare semnat
Digitalizarea serviciilor de informare a călătorilor în stații; integrarea și interoperabilitatea la nivelul sistemului de transport public între servicii și operatori.
PMB și sectoarele 2, 3, 4, 5 și 6 ale Municipiului București
62,960,406.03
33,293,852.86
29,666,553.17
PNRR, Runda 2, C10 – Fondul Local
8.
Cicloturism la Dunărea de Jos
Contract de finanțare semnat
Realizarea unui traseu ciclotursitic de aproximativ 693 km, din care 34 km în județul Ilfov
CJ Călărași, CJ Ilfov, CJ Giurgiu, CJ Constanța
336,645,344.23
336,645,344.23
PNRR
Pentru judetul Ilfov avem 34km in total de traseu dintre care aproximativ 10.4 sunt finantati deja prin POR 2014-2020 – rezultand un total de aprox. 24km de traseu nou propus finantabil
Total buget proiecte APROBATE – Municipiul București/ Consiliul Judetean Ilfov/ UAT
742,698,404.41
547,599,525.59
II. Proiecte depuse spre finanțare aflate în curs de evaluare
9.
Înnoirea parcului de vehicule destinate transportului public prin achiziția unui număr de 8 troleibuze din gama de 12m cu autonomie de minim 20 km
Cerere de finanțare depusă
Înlocuirea parțială a parcului de troleibuze care tranzitează linia 69, prin achiziția a 8 troleibuze.
PMB
27,649,821.36
23,910,065.86
3,739,755.50
PNRR, Runda 2
10.
Înnoirea parcului de vehicule destinate transportului public prin achiziția unui număr de 46 de tramvaie din gama de minimum 27m unidirecționale și bidirecționale
Cerere de finanțare depusă
Achiziția unui număr de 46 de tramvaie din gama de minimum 27m unidirecționale și bidirecționale
PMB
835,118,333.28
538,937,196.00
296,181,137.28
PNRR, Runda 2
11.
Achiziționarea de vehicule nepoluante pentru transportul public – autobuze electrice din gama de 10 m- trasee de zi
Cerere de finanțare depusă
Achiziția a 65 autobuze electrice din gama de 10 m, 65 de stații de încărcare lentă (în spațiile de garare) și prin 22 de stații de încărcare rapidă la capetele traseelor.
PMB
218,943,235.88
185,054,630.67
33,888,605.21
PNRR, Runda 2
12.
Achiziționarea de vehicule nepoluante pentru transportul public – autobuze electrice din gama de 10 m- trasee de noapte
Cerere de finanțare depusă
Achiziția a 70 autobuze electrice din gama de 10 m, 70 de stații de încărcare lentă (în spațiile de garare) și prin 24 de stații de încărcare rapidă la capetele traseelor.
PMB
235,785,023.25
199,289,602.26
36,495,420.99
PNRR, Runda 2
13.
Utilizarea energiei din surse regenerabile la nivelul Municipiului București -amplasamentul Uzina de Reparații
Cerere de finanțare depusă
Execuția unor centrale electrice fotovoltaice cu puterile instalate de 860 kWp
PMB
6,956,070.48
4,894,672.38
2,061,398.10
POIM
14.
Dezvoltarea infrastructurii de reîncărcare pentru vehicule electrice și/sau hibrid plug-in în localități, prin instalarea de stații de reîncărcare cu putere normală în Municipiul București
Cerere de finanțare depusă
Achiziția stațiilor de reîncărcare pentru autovehicule electrice
PMB
11,522,269.22
9,955,754.60
1,566,514.62
AFM
15.
MOBILITATE 2.1 – Planificare strategică și administrație publică digitalizată la nivelul regiunii București – Ilfov
Cerere de finanțare depusă
Studiu de trafic la nivelul regiunii București – Ilfov și Strategia de dezvoltare a serviciului public de transport călători
CJI, TPBI – partener
3,733,115.75
3,658,453.44
74,662.31
POCA 2014 – 2020
16.
Sistem ITS integrat Smart & Green Mobility pentru regiunea București-Ilfov – 2.0 -Informarea călătorilor în stațiile de transport public
Cerere de finanțare depusă
Digitalizarea serviciilor de informare a călătorilor în stații; integrarea și interoperabilitatea la nivelul sistemului de transport public între servicii și operatori
CJI și 13 UAT-uri
9,776,792.07
11,496,431.88
184,214.41
PNRR, Runda 2
Finanțarea obținută include și achiziția a și 13 stații (26 puncte) de reîncărcare mașini electrice în valoare de 1.903.854,23
17.
Achiziționarea de vehicule nepoluante pentru transportul public din Buftea – autobuze electrice din gama de 10 m.
Cerere de finanțare depusă
Achiziția de 8 autobuze electrice din gama de 10 m, 8 de stații de încărcare lentă și prin 2 stații de încărcare rapidă la capetele traseelor.
Buftea
26,946,859.80
22,775,954.54
4,170,905.26
PNRR, Runda 2
18.
Modernizarea și extinderea sistemului de semaforizare inteligentă (Managementul Traficului București-Ilfov) și prioritizarea vehiculelor de transport public, în vederea creșterii siguranței rutiere, fluidizării traficului și reducerii poluării – extindere în județul Ilfov
Cerere de finanțare depusă
Introducerea în sistemul BTMS a 17 intersecții semaforizate și 7 treceri de pietoni semaforizate pe teritoriul localităților Voluntari, Afumați, Chitila, Pantelimon, Popești-Leordeni.
Pentru acest proiect, liderul (Voluntari) a depus 4 cereri de finanțare CR1 – 9.325.956,69 CR2 – 2.565.809,69 CR3 – 2.565.809,69 CR4 – 2.530.661,61
Total buget proiecte depuse – Municipiul București/ Consiliul Judetean Ilfov/ UAT
1,393,419,758.79
999,972,761.63
Trenul metropolitan București – Ilfov
Trenul Metropolitan București – Ilfov, proiectul Asociației de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București – Ilfov (TPBI), coordonat de domnul Ștefan Roșeanu, manager de proiect, a obținut locul al doilea (secțiunea Administrație) la un concurs organizat de Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană (AHK România) și a fost prezentat pe larg publicului în cadrul „Săptămânii europene a mobilității” (16-22 septembrie 2021). Ștefan Roșeanu, consilier TPBI și managerul proiectului Tren Metropolitan București – Ilfov, a prezentat stadiul acestuia într-o conferință online la 22 septembrie 2021, când publicul a putut afla ce anume presupune demararea unui astfel de proiect, care sunt investițiile necesare, ce s-a realizat până la acel moment și care sunt pașii următori.
Proiectul de Tren Metropolitan București-Ilfov ar putea fi definit ca un serviciu de interes economic general în domeniul transportului public de călători care deservește teritoriul administrativ al Capitalei și zona sa urbană funcțională, utilizând linii de cale ferată convențională, linii de cale ferată dedicată, o combinație a acestora sau o combinație între linii de cale ferată și cele destinate vehiculelor de tramvai sau metrou.
Proiectul asigură o mobilitate urbană durabilă, prin:
• Regenerare urbană și dezvoltare favorizată de transportul public
• Incluziunea socială și accesul la principalele puncte de interes
• Coeziune teritorială
• Predictibilitate și punctualitate
• Accesibilitate
• Calitatea serviciilor
• Continuitatea serviciului
• Siguranță
• Protecția mediului
• Întreținerea materialului rulant
• Mediul de lucru
• Responsabilitatea financiară
• Colectarea datelor pentru monitorizare
• Protecția vieții private
Proiectul CISMOB – Cooperative information platform for low carbon and sustainable mobility este un proiect de cooperare interregională care îşi propune să identifice soluții inovative de reducere a impactului activității de transport asupra mediului printr-o mai bună utilizare a infrastructurii, folosind tehnologii din domeniul IT/ Sisteme Inteligente de Transport.
CISMOB se axează pe înţelegerea, promovarea şi sprijinirea implementării şi dezvoltării politicilor naționale şi regionale în domeniul transporturilor, în special în ceea ce privește transportul urban.
Durata proiectului: 48 luni (1 aprilie 2016 – 31 martie 2020)
Parteneri de proiect:
Universitatea din Aveiro, Portugalia – Lider de proiect
Proiectul CISMOB a fost prelungit cu încă 18 luni, începând cu luna octombrie 2021.
Primul eveniment din anul 2022, organizat de către liderul de proiect, Universitatea din Aveiro, Portugalia, se va desfășura în perioada 26-27.01.2022 și va consta într-o conferință tematică și un workshop.
La data de 25 martie 2022, a avut loc un nou eveniment în cadrul proiectului CISMOB – Stakeholder Meeting in Bucharest. Reprezentanții TPBI au susținut prezentări pe tema impactului pandemiei de COVID-19 asupra transportului public și a proiectului ITS (sisteme de transport inteligent).
Agenda evenimentului organizat în București și prezentările susținute de TPBI pot fi consultate accesând link-urile de mai jos:
La data de 18.05.2022, Universitatea din Stockholm, Suedia, a organizat Conferința tematică „Viitorul transportului public post-COVID”, urmată de un workshop, evenimente în cadrul proiectului CISMOB.
A doua zi a fost dedicată unei vizite tehnice și unui seminar cu tema „Integrarea modurilor de transport neconvenționale în mediul urban”.
Se pot afla mai multe informații accesând link-ul de mai jos:
În perioada 14-15 septembrie 2022, Agenex Extramadura Energy Agency, partener CISMOB Spania, a organizat Conferința tematică „ Tranziția energetică în Extremadura aplicată Transporturilor și Locuințelor”, urmată de un workshop privind soluțiile ITS implementate sau identificate în transportul public, evenimente în cadrul proiectului CISMOB.
A doua zi a fost dedicată întâlnirii de lucru a partenerilor și vizitelor tehnice.
Se pot afla mai multe informații accesând link-ul de mai jos:
La data de 28 septembrie 2022, a avut loc un nou eveniment în cadrul proiectului CISMOB – Stakeholder Meeting in Bucharest, eveniment organizat de ITS Romania în colaborare cu TPBI. Au fost suținute prezentări referitoare la proiecte pentru mobilitate verde în regiunea București – Ilfov, urmate de o masă rotundă privind bune practici și soluții identificate în cadrul proiectului CISMOB.
Se pot afla mai multe informații accesând link-ul de mai jos:
Federaţia Zonelor Metropolitane şi Aglomerărilor Urbane din România (FZMAUR), în parteneriat cu Asociaţia pentru Mobilitate Metropolitană (AMM) implementează proiectul METROPOLITAN – “Politică publică alternativă la politicile publice iniţiate de Guvern în domeniul transportului public local şi metropolitan de călători”, finanţat în cadrul Programului Operaţional Capacitate Administrativă 2014-2020.
Beneficiarii direcţi ai proiectului sunt Asociaţiile de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) care gestionează transportul public şi municipiile cu statut de pol de creştere sau dezvoltare.
Obiectivul general al proiectului:
elaborarea unei politici publice alternative la politicile publice inițiate de Guvern în domeniul transportului public local și metropolitan de călători din România, care va contribui la perfecționarea legislației în domeniu, la o corelare a legislației în domeniu cu legea cadru privind serviciile comunitare de utilități publice (Legea nr.51/2006) și cu legislația auxiliară, precum și la o armonizare cu legislația europeană privind serviciile publice de transport, respectiv Regulamentul (CE) nr.1370/2007.
Obiectivele specifice ale proiectului sunt:
analiza situației existente a transportului public local și metropolitan de călători la nivelul a 20 de poli de creștere/poli de dezvoltare urbană/municipii reședință de județ;
instruirea grupului țintă în domeniul managementului în transporturi;
elaborarea unei Politici publice alternative la politicile publice inițiate de Guvern în domeniul transportului public local și metropolitan de călători din România.
Valoare eligibilă a proiectului este suma de 972.608,50 lei, din care valoarea nerambursabilă este suma de 953.156,33 lei, reprezentând 98%, iar contribuția beneficiarilor este în sumă de 19.452,17 lei, reprezentând 2%.
Durata proiectului a fost de 16 luni, reprezentând perioada 17.10.2018 – 16.02.2020.
Printre rezultatele proiectului se regăsesc:
crearea unei reţele interactive de specialiști la nivel naţional, formată din 40 de persoane desemnate de către ADI-urile de transport public/poli creștere/dezvoltare;
organizarea a patru seminarii regionale privind transportul public;
elaborarea unui studiu privind situația existentă a transportului public la nivel național;
elaborarea unei politici publice alternative la politicile publice inițiate de Guvern în domeniul transportului public local și metropolitan de călători.
Identificarea de noi soluții care să contribuie la decongestionarea traficului din oraș, precum și explicit varianta încurajării transportului sustenabil pentru elevi în detrimentul aducerii acestora la școală de către părinți cu autoturismul personal sunt prevăzute în:
HCGMB nr. 790/2018 pentru aprobarea Programului “Stimularea mobilității și decongestionarea traficului din Municipiul București”;
HCGMB nr. 271/2019 prin care a fost aprobat proiectul pilot pentru Școala Gimnazială Nr.195 (Hamburg) sector 3.
Urmare a hotărârilor Consiliului General al Municipiului București menționate mai sus – Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București-Ilfov (TPBI) prin Biroul Politici și Proiecte Smart City (BPPSC) a elaborat “Studiu de oportunitate privind decongestionarea traficului în zona unităților de învățământ din sectoarele 1 și 6” proiect aprobat prin Consiliul General al Municipiului București, conform HCGMB nr. 672/2019.
Studiul analizează replicarea proiectului piot, respectiv oportunitatea introducerii unor noi linii în programul de transport care să stimuleze mobilitatea în proximitatea școlilor gimnaziale din sectorul 1 (“Pia Brătianu” și “Herăstrău”) și sectorul 6 (“Sfântul Andrei”, Colegiul Național “Elena Cuza” și Nr. 279). Raționamentul care a stat la baza alegerii unităților de învățământ din sectoarele 1 si 6 este reprezentat de numărul mare al elevilor înscriși, precum și de poziționarea acestora în zone foarte aglomerate ale orașului.
Replicarea proiect pilot a contribuit la reducerea poluării (diminuării semnificative ale emisiilor de CO2) și aglomerației în trafic, precum și la asigurarea unui transport în condiții de siguranță al elevilor.
În vederea identificării problemelor și necesităților, a fost realizat un chestionar și distribuit spre completare grupurilor țintă.
Cele mai importante rezultate ale cercetării au susținut implementarea replicării proiectului pilot, având în vedere că:
83,82% din totalul respondenților, respectiv 4129 tutori optează pentru introducerea unor linii de transport care ajung în proximitatea unităților de învățământ;
46,18% din totalul respondenților, respectiv 2275 tutori efectuează deplasarea elevilor către și de la unitatea de învățământ cu autoturismul;
35,07% dintre tutorii care efectuează deplasarea elevilor către unitatea de învățământ cu autoturismul, respectiv 798 persoane revin acasă după efectuarea acestei activități;
63,43% din totalul respondenților, respectiv 3125 tutori ar renunța la actuala modalitate de transport în favoarea unei alternative sustenabile.
Unitățile de învățământ aflate pe raza administrativă a sectorului 1 sunt deservite de șase linii de transport urban, după cum urmează:
T13, T14 – aferente Colegiului Național “Elena Cuza”;
T15, T16 – aferente Școlii Gimnaziale Nr.279.
TPBI, prin BPPSC a realizat toate demersurile necesare privind implementarea, monitorizarea și îmbunătățirea replicării proiectului aferent unităților de învățământ din sectorul 1 (Școala Gimnazială “Pia Bratianu” și Școala Gimnazială “Herăstrău”) și sectorul 6 (Școala Gimnazială “Sfântul Andrei”; Colegiul Național “Elena Cuza” și Școala Gimnazială Nr.279). Scopul acestor demersuri este de a contribui la descongestionarea traficului în proximitatea unităților de învățământ, reducerea impactului activităților de transport asupra mediului și locuitorilor în zona unităților de învățământ, conștientizarea și educarea civică a noilor generații asupra beneficiilor oferite de transportul public față de transportul individual, creșterea atractivității sistemului de transport public și asigurarea premiselor redistribuirii repartiției modale în favoarea transportului public, precum și de a veni în sprijinul părinților, pentru ca aceștia să nu mai fie nevoiți să se deplaseze suplimentar la orele de vârf.
Urmare a HCGMB nr. 271/2019 pentru aprobarea “Analizei privind oportunitatea introducerii unor trasee noi în programul de transport care să faciliteze transportul elevilor Școlii Gimnaziale Nr.195 (Hamburg) sector 3”, Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București-Ilfov (TPBI) prin Biroul Politici și Proiecte Smart City (BPPSC) a elaborat “Analiza privind impactul proiectului pilot în vederea decongestionării traficului în zona Școlii Gimnaziale Nr.195 (Hamburg)”.
Din analiza de oportunitate a reieșit necesitatea implementării unui proiect pilot care presupune asigurarea transportului elevilor înscriși la Școala Gimnazială Nr.195 (Hamburg), cea mai mare unitate de învățământ din Municipiul București, prin introducerea a patru noi trasee în programul de transport: T1, T2, T3 și T4.
Având în vedere cele prezentate mai sus, încurajarea utilizării transportului public în detrimentul autoturismelor personale contribuie semnificativ la reducerea poluării la nivelul orașului.
TPBI, prin BPPSC a elaborat un chestionar destinat tutorilor legali ai elevilor Școlii Gimnaziale Nr.195 (Hamburg) în vederea determinării indicelui de satisfacție și a putut fi completat on-line (inclusiv de pe telefonul mobil) accesând link-ul www.tpbi.ro .
În urma analizării chestionarelor, s-au obținut următoarele rezultate:
99,5% dintre respondenți au confirmat utilizarea autobuzului școlar de către copiii acestora;
77,8% dintre respondenți au confirmat utilizarea autobuzului școlar de către copiii acestora pentru deplasarea către și de la școală;
94,3% dintre respondenți au răspuns că sunt foarte mulțumiți de introducerea autobuzului școlar;
94% dintre respondenți au răspuns că sunt mulțumiți privind durata și programul de circulație necesar parcurgerii distanței de la domiciliu către/de la unitatea de învățământ cu autobuzul școlar;
87,7% dintre respondenți au răspuns că stațiile stabilite corespund nevoilor în ceea ce privește distanța de la adresa de domiciliu până la cea mai apropiată stație;
96,2% dintre respondenți sunt mulțumiți privind confortul elevului pe durata deplasării;
98,4% dintre respondenți sunt mulțumiți privind măsurile de siguranță asigurate elevului pe durata deplasării;
69,01% dintre respondenți utilizau autoturismul personal pentru deplasarea elevilor către/de la unitatea de învățământ;
68,75% dintre respondenți felicită inițiativa și/sau consideră că nu sunt necesare modificări.
Așa cum reiese din informațiile prezentate mai sus, proiectul pilot a reușit să ofere o alternativă pentru transportul elevilor către și de la unitatea de învățământ.
Implementarea acestui proiect pilot s-a realizat începând cu noul an școlar 2019-2020.
Pe baza rezultatelor obținute, TPBI din BPPSC va analiza oportunitatea replicării acestui proiect și pentru alte unități de învățământ din Municipiul București.
Necesitatea implementarii unui astfel de proiect pilot:
Urmare a HCGMB nr. 790/2018 pentru aprobarea Programului “Stimularea mobilității și descongestionarea traficului din Municipiul București” – Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București-Ilfov (TPBI) prin Biroul Politici și Proiecte Smart City (BPPSC) a elaborat “Analiza privind oportunitatea introducerii unor trasee noi în programul de transport care să faciliteze transportul elevilor Școlii Gimnaziale Nr.195 (Hamburg) sector 3”, proiect aprobat prin Consiliul General al Municipiului București, conform HCGMB nr. 271/2019.
Acest proiect a contribuit la reducerea poluării (diminuării semnificative ale emisiilor de CO2) și aglomerației în trafic, precum și la asigurarea unui transport în condiții de siguranță al elevilor.
Municipiul București are un număr de 172 școli gimnaziale (clasele I-VIII), în care studiază un număr aproximativ de 166.800 elevii.
Numărul elevilor înscriși la Școala Gimnazială Nr.195 (Hamburg) în anul școlar 2018-2019 este de aproximativ 2.500 elevi. Raționamentul care a stat la baza alegerii unității de învățământ este reprezentat de numărul mare al elevilor înscriși, precum și poziționarea acesteia relativ în centrul orașului, în una din zonele aglomerate. Nivelurile de învățământ existente în cadrul școlii sunt primar și gimnazial.
În vederea identificării problemelor și necesităților, a fost realizat un chestionar și distribuit spre completare grupului țintă. Cele mai importante rezultate ale cercetării au susținut implementarea proiectului, având în vedere că 78,7% din totalul respondenților, respectiv 1.282 persoane sunt de acord cu introducerea unor linii de transport de tip “Autobuz Școlar”.
În plus, proiectul răspunde HCGMB nr.790/2018 privind stimularea mobilității și descongestionarea traficului, ținând cont că 39,83% din totalul respondenților, respectiv 646 persoane, se deplasează către școală cu autoturismul personal, iar 67,3% din totalul respondenților, respectiv 1.048 persoane, sunt de acord să renunțe la actuala modalitate de transport în favoarea introducerii acestor linii noi de transport.
Unitatea de învățământ este deservită de patru linii de transport urban: T1, T2, T3 și T4.
TPBI, prin BPPSC a realizat toate demersurile necesare privind implementarea, monitorizarea și îmbunătățirea proiectului pilot.
SUMPs-Up este unul din cele trei proiecte privind planurile de mobilitate urbană durabilă din cadrul inițiativei Uniunii Europene CIVITAS 2020, alături de CIVITAS PROSPERITY și CIVITAS SUITS. Acesta a reunit opt organizații și șapte orașe partenere, cu scopul asistării orașelor europene în introducerea unei mobilități mai ecologice și durabile.
Scopul proiectului a fost de a ajuta autoritățile de planificare să depășească dificultățile care împiedică sau îngreunează implementarea PMUD-urilor. Astfel, prin consolidarea cooperării între statele membre, proiectele CIVITAS SUMPs-Up fac posibilă reducerea barierelor aflate în calea implementării unei mobilități urbane mai eficiente din punct de vedere energetic și mai durabile, într-un mod integrat, care nu ar fi fost posibil fără cooperarea la nivel european.
În cadrul proiectului SUMPs-Up, responsabilitatea TPBI a fost de a evalua Planul de Mobilitate Urbană Durabilă București-Ilfov 2016-2030, precum și de a participa la elaborarea celei de-a doua ediții a documentului “Linii directoare pentru dezvoltarea și implemetarea unui plan de mobilitate urbană durabilă”, prin prezentarea exemplelor de bună practică prevăzute în planul regional, creându-se astfel o platformă comună europeană pentru perfecționarea cunoștințelor privind elaborarea de planuri de mobilitate urbană durabilă de către autorități.
Turneul Final al Campionatului European de Fotbal UEFA EURO 2021 este un eveniment unic, beneficiind de o organizare inedită, ce se datorează ediției jubiliare ce comemorează 60 de ani de la organizarea primului Turneu de acest fel în Europa. Cu această ocazie, reprezentanții UEFA au decis organizarea în premieră a evenimentului pe teritoriul a 12 țări-gazdă, în 12 orașe-gazdă, anume Amsterdam, Baku, Bilbao, București, Budapesta, Copenhaga, Dublin, Glasgow, Londra, Munchen, Roma și Sankt Petersburg, concursul fotbalistic acționând ca un pod între cele 12 națiuni, aducând competiția mai aproape de fani. În acest sens, ducerea cu succes la bun sfârșit a proiectului în București va plasa orașul pe harta fotbalistică mondială, câștigând astfel oportunitatea de a mai organiza astfel de evenimente în România în viitor.
Evenimentul se va desfășura în perioada 11 iunie- 11 iulie 2021, Bucureștiul fiind gazda a 4 meciuri. În acest context, rolul TPBI este unul esențial, constând în:
TPBI, prin D-na Aura Răducu Director Strategii/Dezvoltare TPBI – Mobility Manager și D-na Ana Toporiște – Mobility Project Manager, a fost desemnat Coordonatorul pentru mobilitate, astfel asigurând coordonarea planificării tuturor acțiunilor de planificare a transportului public, pentru toate modurile de transport – tren, tramvai, troleibuz, autobuz și metrou – asigurând corelarea transportului public cu celelalte politici de staționare și deplasare pe durata organizării evenimentului (parcări, transfer intermodal etc), pentru toate categoriile de participanți (organizatori, echipe și staff tehnic, media, fani etc).
Participarea la elaborarea Planului de Mobilitate pentru durata derulării evenimentului pe teritoriul Municipiului București, precum și testarea unora din măsurile prevăzute în cadrul acestuia cu ocazia meciurilor de calificare derulate pe Arena Națională, în vederea evaluării și definitivării Planului;
Participarea la ședințele organizate de Grupul de Mobilitate înființat în vederea coordonării eficiente și coerente a proiectului, alături de reprezentanți ai tuturor instituțiilor implicate în organizarea evenimentului, pentru delimitarea rolurilor și responsabilităților actorilor implicați;
Coordonarea cu actorii implicați pentru asigurarea implementării Planului de Mobilitate în derularea meciurilor găzduite de orașul-gazdă București;
Participarea la ședințele de instruire organizate de UEFA la sediul său din Geneva, la vizitele de lucru organizate de UEFA la sediul central din Nyon, Elveția, precum și la toate atelierele de lucru găzduite de Municipiul București pe Arena Națională;
Colaborarea cu echipa coordonatoare din cadrul Primăriei Municipiului București, în vederea elaborării Planului de Semnalizare a orașului-gazdă, precum și a Planului privind Experiența Spectatorilor în Municipiul București.
TPBI susține, în continuare, eforturile de organizare a mobilității în bune condiții a Campionatului European de Fotbal UEFA EURO 2021 la București.
Studii de oportunitate
Documentații care au stat la baza proiectelor depuse de Primăria Municipiului București pentru finanțare prin Programul Operațional Regional 2014-2020: