Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București – Ilfov (TPBI) a organizat joi, 17 februarie 2022, cu sprijinul CNCF „CFR” SA și al SNTFC „CFR Călători” SA, o deplasare, cu un tren de probă, pe patru trasee feroviare metropolitane propuse în proiectul „Introducerea și, ulterior, dezvoltarea serviciilor de tren urban și metropolitan în regiunea București – Ilfov”.

Scopul călătoriei a fost verificarea infrastructurii feroviare, pentru circulația în siguranță a trenurilor, în vederea stabilirii unei priorități a traseelor pe care vor fi introduse primele servicii de tren metropolitan pe infrastructura existentă și a inițierii procedurilor pentru studiile de fezabilitate necesare pentru implementarea a proiectelor propuse.

Deplasarea a vizat următoarele trasee:

– București Nord – Chitila – PM R1 Buciumeni – Buftea – Dârza – Periș – Scroviștea – Crivina și retur;

– București Nord – Bucureștii Noi – Chiajna – București Vest – București Cotroceni;

– București Cotroceni – București Vest – Vârteju – București Progresul;

– București Progresul – Jilava – Berceni – București Sud – București Sud Gr. Călători – Titan Sud – București Sud Gr. Călători – Pantelimon – București Obor – București Băneasa – București Nord.

Pe aceste trasee, au fost efectuate opriri în punctele ce vor face obiectul noilor stații feroviare metropolitane.

Pentru introducerea primelor servicii de tren metropolitan pe infrastructura existentă a CFR este necesară finanțarea unor proiecte complementare, o parte dintre ele dedicate modernizării liniilor de cale ferată, regenerării urbane din jurul stațiilor de cale ferată, precum și unul dedicat achiziției de trenuri. Lucrările de modernizare a căilor ferate includ reparații capitale a căii de rulare și ale instalațiilor aferente, eventuala electrificare (acolo unde este cazul), reabilitarea stațiilor existente și construirea de noi puncte de oprire, puncte de secționare, modernizarea trecerilor la nivel, pasaje rutiere. În privința mijloacelor de transport, TPBI are în vedere achiziția de trenuri electrice și cu tracțiune alternativă.

La evenimentul de joi au participat – ca parte a unui angajament comun pentru realizarea acestui proiect important pentru mobilitarea regiunii București-Ilfov: Primarul General al Municipiului București, domnul Nicușor Dan, alături de specialiști ai Primăriei Capitalei din domeniile transport, infrastructură și mobilitate; Secretarul de Stat în Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, domnul Ionuț Săvoiu; Vicepreședintele Consiliului Județean Ilfov, domnul Ștefan Rădulescu; Președintele Autorității pentru Reformă Feroviară, domnul Ștefan Roșeanu; Directorul General al TPBI, domnul Vladimir Adrian Ghițulescu, alături de echipa de proiect;  Directorul General SNTFC „CFR Călători” SA, domnul Traian Preoteasa; Directorul Operațional SNTFC „CFR Călători” SA, domnul  Marcel Litră; Directorul General Adjunct CFR SA, domnul Viorel Scurtu; Directorul Regionalei CFR București, domnul Cristian Ungureanu; Directorul General al Autorității de Siguranţă Feroviară Română – ASFR, domnul George Micu; Directorul Strategiei MTI, domnul Robert Dobre. De asemenea, au fost prezenți și reprezentanți ai primăriilor din Județul Ilfov, precum și ai primăriilor de sector din Capitală.

În prima fază de introducere a serviciilor de tren metropolitan, se află în studiu opt tronsoane de cale ferată modernă în jurul Capitalei:

– Gara Obor – Chiajna – Gara de Vest;

– Gara de Nord / Basarab – Gara de Vest;

– Gara de Vest – Stația Vasile Milea – Progresu – ca serviciu tren-tramvai;

– Gara de Nord – Chitila – Scroviștea;

– Gara Obor – Brănești – Islaz;

– Gara de Nord – Chiajna – Grădinari;

– Gara de Nord – Mogoșoaia – Grădiștea;

– Gara de Nord – Săbăreni.

Realizarea proiectului de tren metropolitan va avea o contribuție importantă la diminuarea traficului în regiunea București-Ilfov. Pe lângă beneficiul reducerii aglomerației pe șoselele din București, va contribui în mod semnificativ la scăderea poluării pe care o generează transportul în Capitală.

Proiectul „Introducerea și, ulterior, dezvoltarea serviciilor de tren urban și metropolitan în regiunea București – Ilfov” se aliniază viziunii Uniunii Europene asupra transformărilor necesare pentru realizarea tranziției la zero emisii nete de gaze cu efect de seră până în anul 2050.