STB SA a hotărât recondiționarea a două troleibuze ROCAR cu ajutorul Uzinei de Reparații Ateliere Centrale, fiind pregătite spre a fi expuse și admirate de public cu ocazia Săptămânii Europene a Mobilității, sâmbătă – 21 – și duminică – 22 septembrie 2024, între orele 10.00 și 18.00, la intrarea în parcul Regele Mihai I (Herăstrău).
De-a lungul timpului, Regia Autonomă de Transport București (actuala STB SA) a avut mai multe încercări de modernizare a flotei de vehicule, în colaborare cu fosta uzină bucureșteană Rocar. În anul 1998, Rocar a produs pentru RATB două troleibuze, vehicule care la vremea respectivă aveau multe elemente novatoare: Rocar de Simon și Rocar Autodromo 812 EA. Recent, conducerea STB SA a decis recondiționarea a două vehicule care la sfârșitul anilor ’90 au circulat pe liniile de troleibuz din Capitală.
#7459
Troleibuzele Rocar de Simon au fost realizate într-o serie destul de restrânsă de vehicule – 19 la număr, fiind prezente în orașe precum București, Constanța sau Cluj-Napoca.
Dintre acestea, unul singur a fost dotat cu motor de curent alternativ, ceea ce presupune un consum mai mic de energie și, implicit, o economie semnificativă. Vehiculul a fost fabricat la uzina Rocar în anul 1998, a fost repartizat depoului Bujoreni, unde a primit număr de inventar 7459 și a circulat până în anul 2013, putând fi văzut pe traseele liniilor 61, 62, 69, 71, 91, 93 și 96.
Acest troleibuz a preluat elemente moderne ale caroseriei de la autobuzele produse de uzina Rocar din perioada respectivă. Utilizarea echipamentelor Inda a asigurat demarajul fără trepte de tensiune, cu slăbirea continuă a câmpului prin motor și fără șocuri de curent. Totodată, troleibuzul a fost dotat din fabrică cu geamuri mai închise la culoare, pentru menținerea temperaturii interioară.
În perioada cât s-a aflat în circulație în serviciul STB SA, troleibuzul a avut parte de o reparație capitală în cadrul Uzinei de Reparații Ateliere Centrale București.
#7460
Troleibuzul Rocar Autodromo 812 EA a fost singurul troleibuz cu podea complet coborâtă produs la Rocar București, în anul 1998. Acest prototip a fost proiectat pe baza unei caroserii Autodromo, cu echipament Kiepe Electric, acționarea fiind în sistem de curent alternativ. Dotarea vehiculului cu rampă specială pentru persoanele cu dizabilități a însemnat o premieră la sfârșitul anilor ’90.
Interiorul troleibuzului urmărea o eficiență în urcarea și coborârea pasagerilor, deplasarea lor pe culoar, din față până în spate, iar butoanele de comandă pentru deschiderea ușilor amplasate la exterior confirmau cererea de urcare a călătorilor în stații. Totodată, în interiorul salonului călătorilor au fost montate butoane roșii de comandă a efectuării stațiilor, sporind astfel eficiența la oprirea în stații. La rândul lor, geamurile mari aveau rolul de a optimiza aerisirea corectă a vehiculului. Amplasarea și aranjarea stopurilor din spate și a farurilor reprezentau o noutate la vremea respectivă în ceea ce privește design-ul exterior al troleibuzului.
În anul 2010, Rocar Autodromo 812 EA a avut parte de o reparație capitală, realizată la cunoscuta Uzină de Reparații Ateliere Centrale (URAC) din București. Vehiculul a avut numărul de parc 7460, a fost domiciliat la Depoul Bujoreni și a circulat constant până în anul 2012. De-a lungul anilor, a circulat pe traseele aferente acestei unități a STB SA, respectiv pe liniile 61, 62, 69, 71, 91, 93 sau 96.
Gândirea și viziunea de viitor referitoare la troleibuzele istorice Rocar cu numerele de parc 7459 și 7460 sunt de a fi păstrate în patrimoniul STB SA, cum se întâmplă și în cazul tramvaielor de epocă prezente în Depoul Dudești. Astfel, o filă importantă de istorie a transportului public din București sprijinit de producătorii români, va putea fi valorificată și menținută ca amintire vie peste ani.