La 7 noiembrie 2017, hotărârea Judecătoriei Sectorului 1 de înființare a Asociației de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București-Ilfov (TPBI) a rămas definitivă, fiind astfel consfințit actul de naștere al asociației care trebuia să schimbe paradigma transportului în comun din întreaga regiune, prin aplicarea reglementărilor europene.

Au trecut șapte ani de atunci. Șapte ani de căutări, de eforturi pentru reorganizarea și eficientizarea transportului public din Municipiul București și Județul Ilfov. Șapte ani de discuții și negocieri ale reprezentanților celor 42 de unități administrativ teritoriale din regiune (membre ale Asociației) pentru îmbunătățirea serviciilor oferite locuitorilor, atât între ei, cât și cu alte instituții de reglementare din domeniu. Șapte ani de propuneri și refuzuri, șapte ani de susținere a unora și de rezistență a altora față de noile reglementări care urmăreau introducerea principiilor europene în transportul public de călători. Un început greu, plin de probleme și de necunoscute, generate atât de legislația diferită din Europa și România, dar și de mentalitate.

Probabil că puțini sunt cei care își amintesc că, în urmă cu șapte ani, existau doar microbuze care transportau călătorii între București și Ilfov și doar pe alocuri câte o primărie din Județul Ilfov care își permitea să susțină financiar, pentru locuitorii săi, un contract de servicii de transport în comun încheiat direct cu fosta Regie Autonomă de Transport București (RATB), acum devenită STB SA. Mai erau câteva primării care le ofereau locuitorilor transport public, însă doar în localitatea respectivă.

În prezent, patru operatori de transport public de călători – STB SA, STV SA, STCM Ecotrans și Regio Serv Transport –  asigură, prin contracte de delegare cu TPBI, servicii pentru toate localitățile din județul Ilfov, iar în București transportul în comun a fost extins în zone care nu au fost niciodată străbătute de vreun autobuz. În Regiunea București – Ilfov, acum circulă 1.492 vehicule, pe 194 de linii de transport public, cu opriri în 3.893 de stații.

Și ca urmare  a acestor eforturi, orașul a continuat să se dezvolte, iar serviciul de transport public a devenit o necesitate pentru călători, iar pentru TPBI – o prioritate.

Tariful este în continuare cel mai mic din țară, iar oferta este variată și, prin discuțiile avute cu CFR și Ministerul Transporturilor, a fost integrată cu Metroul și cu primul serviciu de tren metropolitan București – Aeroport Henri Coandă Otopeni.

Cu aportul echipei TPBI, au fost aprobate și finanțate proiecte care au adus în București noi vehicule: 400 de autobuze Otokar, cu normă de poluare euro 6, 130 de autobuze Mercedes Benz Citaro Hybrid, 100 de tramvaie Astra Imperio Metropolitan de 36 de metri lungime, 100 de troleibuze Solaris cu autonomie și 100 de autobuze electrice ZTE Granton. Și alți operatori din Regiunea București-Ilfov, precum STCM Ecotrans și STV SA, au decis să își mărească flota de vehicule, după posibilitățile fiecărei unități, pentru a face față cererii de transport în continuă creștere.

Echipa TPBI a contribuit și susținut activ elaborarea și depunerea spre finanțare a unui număr semnificativ de proiecte, obținându-se o valoare totală de 743.582.089 lei cu TVA (respectiv, 149.448.716 euro cu TVA), cu scopul de a extinde și îmbunătăți calitatea serviciilor oferite publicului călător.

Implementarea proiectului „Introducerea şi, ulterior, dezvoltarea serviciilor de tren urban şi metropolitan Bucureşti – Ilfov”, va aduce beneficii semnificative comunităților locale, printre care se numără reducerea poluării şi îmbunătățirea considerabilă a accesului la transportul public. Acest proiect de anvergură va facilita conectivitatea între diverse zone ale regiunii, sprijinind mobilitatea sustenabilă şi contribuind la creșterea calității vieții pentru locuitorii din toate categoriile sociale. Prin reducerea traficului rutier şi, implicit, a emisiilor de gaze poluante, proiectul va contribui activ la protejarea mediului înconjurător, fiind totodată un pas important în modernizarea infrastructurii de transport public şi în sprijinirea dezvoltării economice regionale.

De asemenea, proiectul de semaforizare inteligentă va avea un impact important asupra protecției mediului şi a fluidizării traficului urban. Prin optimizarea fluxurilor de trafic în timp real şi reducerea timpilor de așteptare la intersecții, acest sistem avansat va contribui la scăderea emisiilor poluante provenite din autovehicule şi la îmbunătățirea experienței de deplasare pentru toți participanții la trafic. Această inițiativă, împreună cu alte proiecte aflate în diverse etape de implementare, va aduce rezultate vizibile şi benefice într-un interval de timp relativ scurt, contribuind astfel la modernizarea şi eficientizarea rețelei de transport urban.

Regiunea evoluează continuu, iar nevoile de mobilitate se adaptează permanent la aceste schimbări. TPBI împreună cu autorităţile locale se confruntă zilnic cu noi provocări, fiind necesare adoptarea unor decizii şi ajustarea soluțiilor. În ciuda resurselor limitate, eforturile constante ale echipei TPBI, alături de colaborarea strânsă cu autorităţile locale, au contribuit la creșterea vizibilității instituției şi la consolidarea încrederii publicului în inițiativele comune.

Vă mulțumim pentru aprecieri și mai ales pentru critici și vă asigurăm că MERGEM ÎNAINTE!